Czy warto pozyskać certyfikat AEO?

Czy warto pozyskać certyfikat AEO?

Orientowanie się w przepisach dotyczących przewozu towarów przez granice jest niezbędne w przypadku wszystkich zajmujących się tym przedsiębiorców, zwłaszcza jeśli nie decydują się oni na pomoc wyspecjalizowanych agencji pośredniczących. Poza tym jednak warto też wiedzieć o dostępnych rozwiązaniach, które mogą przyspieszyć i usprawnić te procesy, a nawet zmniejszyć ich koszty. Jednym z ważniejszych jest certyfikat AEO. Sprawdź, z czym wiąże się jego posiadanie.

Wiarygodny przedsiębiorca — kto nie chce nim być?

Na pewno każdy przedsiębiorca chciałby, by określano go mianem wiarygodnego, zarówno jeśli chodzi o jego partnerów czy potencjalnych kontrahentów, jak i urzędy celne. Wbrew pozorom, efekt taki można uzyskać nie tylko w toku nienagannej wieloletniej pracy. Status wiarygodnego przedsiębiorcy daje bowiem firmom zajmującym się importem i eksportem certyfikat AEO, czyli Authorised Economic Operator, oznaczający przedsiębiorcę upoważnionego. Nawiązanie współpracy z firmą mogącą pochwalić się posiadaniem takiego certyfikatu jest dogodne, ponieważ jest ona uprawniona do szybszych kontroli (gdyż nie potrzebuje wielu formalności, zbędny jest na przykład audyt celny), co oznacza, że szybciej będzie można dopełniać firmowych działań. Na współpracę z podmiotami posiadającymi atest decydują się między innymi duże, międzynarodowe korporacje, na pewno zatem warto zdecydować się na jego pozyskanie.

Realne korzyści

Poza tym tzw. upoważnieni przedsiębiorcy mogą dzięki owemu statusowi zmniejszyć koszty swej działalności. Posiadanie tego certyfikatu to mniejsze wydatki na zgłoszenia celne i deklaracje skrócone, a także możliwość odroczenia płatności —  podatku VAT, a nawet samego cła. To doskonałe rozwiązanie, nieraz pozwalające zachować płynność finansową czy uniknąć konieczności zaciągania kredytów na niezbędne opłaty.

Pomoc, która się opłaca

Chcąc skorzystać z takich udogodnień, można udać się na szkolenie związane z pozyskaniem certyfikatu lub bezpośrednio skontaktować się z agencją celną, która udzieli wszystkich niezbędnych informacji —  dotyczących także różnych rodzajów owego certyfikatu. Udogodnienia takie są w zasięgu wielu przedsiębiorców, tymczasem duża część z nich w ogóle nie wie o takiej możliwości. Wsparcie agencji może się zatem bardzo przydać — efektem będzie uproszczenie odpraw i zmniejszenie kosztów przewozu towarów przez granice.